WYSTAWA: RADWAN – WSZYSTKO BRZMI / 24.06 – 31.07.2025

WYSTAWA: RADWAN – WSZYSTKO BRZMI
Czas trwania wystawy: 24 maja – 31 lipca 2025
Wernisaż: sobota 24 maja, godz. 16.00 (wstęp wolny)
Miejsce: MICET (Muzeum Interaktywne / Centrum Edukacji Teatralnej), Strefa BE ul. Jagiellońska 1, Kraków; wejście od ulicy Jagiellońskiej przez szklane drzwi z napisem MICET
Wstęp: w ramach biletu do muzeum (bilety do kupienia na miejscu w kasie muzeum)
Wystawa poświęcona twórczości Stanisława Radwana w Muzeum Interaktywnym Narodowego Starego Teatru MICET
Jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki teatralnej w Polsce, Stanisław Radwan, zostaje bohaterem wystawy, która po raz pierwszy tak kompleksowo ukazuje jego twórczość. Od 24 maja do 31 lipca 2025 w Muzeum Interaktywnym Narodowego Starego Teatru MICET będzie można zanurzyć się w dźwiękowy świat artysty, dla którego gest, cisza i głos były równie ważne jak partytura.
Wystawa „RADWAN – WSZYSTKO BRZMI.”
Stanisław Radwan (1939–2023) – współtwórca wybitnych inscenizacji, współpracownik Jerzego Grzegorzewskiego, Jerzego Jarockiego, Andrzeja Wajdy czy Krystiana Lupy – pozostawił po sobie kilkaset kompozycji, które nie tylko towarzyszyły spektaklom, ale je współtworzyły. Jego muzyka „określała emocjonalnie postać” i „budowała relacje intymne” – jak sam mawiał – a przestrzeń dźwiękową traktował na równi z przestrzenią międzyludzką. Wystawa przygotowana w MICET jest próbą uchwycenia tej filozofii.
Staszek jest urodzonym człowiekiem teatru. Muzyka jawi mu się w kontekście jakiegoś obrazu, potrzeby dopełnienia akcji; wynika z konieczności tego, co dzieje się na scenie. (…) Muzyki tak długo nie może napisać, dopóki sam dla siebie nie zrozumie, czemu ona służy. Jednocześnie nam, reżyserom, z niezwykłą przenikliwością pomaga odkrywać problemy samej inscenizacji – mówił o nim Andrzej Wajda.
Czego doświadczą zwiedzający?
Ekspozycja została zaprojektowana jako interaktywne doświadczenie dźwiękowo-wizualne. Widzowie będą mogli usłyszeć fragmenty kompozycji Radwana, zobaczyć aktorów prowadzonych w akcji przez muzykę w nagranych przedstawieniach, posłuchać komentarzy kompozytora do swoich prac, zobaczyć nagraną próbę muzyczną. Wystawa zbudowana z ‘przedmiotów muzycznych’, obiektów występujących w inscenizacjach Jerzego Grzegorzewskiego/Stanisława Radwana w teatrach Starym w Krakowie i Narodowym w Warszawie, to rodzaj instalacji pozwalającej widzom uczestniczyć w poszukiwaniu brzmienia przestrzeni, odkrywaniu jej emocji i napięć. Dla prowadzenia prostych ćwiczeń dźwiękowych służyć widzom będzie bogate instrumentarium wykorzystujące instrumenty używane w „Mishimie”, przedstawieniu Andrzeja Wajdy wystawionym w Starym Teatrze w 1994 roku.
Przestrzeń scenograficzną stworzyła Barbara Hanicka, aranżacją muzyczną zajął się Mieczysław Mejza. Kuratorką wystawy jest Anna Litak.
W ramach wystawy odbędą się również warsztaty i spotkania master class prowadzone przez Łukasza Szczepanowskiego i Stanisława Linowskiego – pod wspólnym tytułem „Na skrzyżowaniu form – Muzyka – Emocje – Ciało”.
Radwan: więcej niż kompozytor
Jak zauważył Jerzy Jarocki, Radwan był „człowiekiem teatru”, współreżyserem, który nie pisał nut, dopóki nie zrozumiał, „czemu muzyka ma służyć”. Jego praca często polegała na komponowaniu przestrzeni dźwiękowej dla reżysera, aktora, scenografa – artystów tworzących przedstawienie. Radwan dźwięki czy kompozycje klasyczne, podawał różnym dekonstrukcjom, by wyseparować z nich istotną formę dla tworzonego na scenie dzieła. Był jednym z pierwszych kompozytorów, którzy w teatrze korzystali z muzyki eksperymentalnej i konkretnej. Swoim rozumieniem muzyki w teatrze wpisał się w europejska awangardę lat 70-tych. Mówił: Aktorzy brzmią, ich ciało brzmi, ich obecność brzmi, ruch jest brzmieniem…to jak tworzenie symfonii..”
Wystawa „WSZYSTKO BRZMI” oddaje hołd tej unikalnej wrażliwości. To spotkanie z twórcą, który udowadniał, że teatr zaczyna się od ucha – i że wszystko, co brzmi, może stać się muzyką.